Is het ook jouw goede voornemen om fitter te worden het komende jaar? Om je lijf strakker en gezonder te krijgen? Dan begin je vast met een aanmelding voor fitness in Brugge. De eerste stap is gezet. Maar wat nu? Als je voor het eerst voet in de sportschool zet, grijpt het je misschien al naar de keel. Al die afgetrainde lichamen en iedereen die lijkt te weten wat ze moeten doen. Dit terwijl jij daar maar een beetje verloren bij staat. Hoe begin je? Waar moet je op letten? En belangrijker nog: hoe hou je het vol?

Vraag om de juiste begeleiding

Wees niet bang, er is echt niemand die geen enkele vraag had toen ze begonnen met fitness. Al die vreemde apparaten… geen wonder dat je vragen hebt. Bovendien is het ook goed om ze te stellen. Het is veel schadelijker voor je gezondheid als je het apparaat verkeerd gebruikt. Bovendien haalt dit dan ook niets uit. Daarom is het goed om zeker de eerste keren in de sportschool om hulp te vragen. Vraag om begeleiding van bijvoorbeeld een personal trainer om je op weg te helpen.

Groot voordeel van een personal trainer is dat deze tegelijkertijd naar jouw concrete doelen kan kijken en op basis hiervan een trainingsschema op weet te stellen. Zo weet jij precies wat er iedere sportsessie nodig is om je doelen te behalen én welk tijdsbestek je kunt verwachten. Op die manier blijf je realistisch en raak je minder snel gedemotiveerd.

Stop met vergelijken

Het is heel lastig om te stoppen met vergelijken. Dat begrijpen we maar al te goed. Wanneer je al die afgetrainde lichamen ziet, voel je misschien zelfs iets van afgunst. Waarom zien zij er zo uit en jij zo? Niet doen! Dit is simpelweg appels met peren vergelijken. Bedenk bovendien goed dat deze mensen waarschijnlijk al jaren aan het trainen zijn. Ooit zijn zij ook begonnen zoals jij. Kijk dus niet naar wat zij wél hebben, maar haal je inspiratie uit hetgeen wat jij ook kunt bereiken. Beschouw het als extra motivatie en zet die onzekerheid uit. Jullie zijn simpelweg niet te vergelijken.

Bouw het langzaam op

Beginnende fitnessfanaten hebben nogal eens de neiging om heel zwaar te trainen. Hoe zwaarder, hoe beter. Dit is echter zeker niet waar. Je spieren hebben door de jaren heen namelijk nog helemaal niet veel te verwerken gekregen. Hierdoor is de kans groot dat je door direct zwaar te trainen enorme blessures oploopt. Als je een blessure krijgt, breng je direct weer terug bij af. Je zal weken of misschien wel maanden uit de running zijn, waardoor je straks weer geheel opnieuw kunt beginnen. Niet doen dus!

Bouw daarom altijd eerst heel langzaam op. Zelfs als je het gevoel hebt dat je veel meer zou kunnen. Op die manier kun je eerst jouw uitvoering met de gewichten perfectioneren en je spieren langzaam laten wennen aan de training. Maak gebruik van een goed trainingsschema, zodat je precies weet wanneer je op mag bouwen. Op die manier voorkom je blessures en boek je juist sneller resultaat.